Konflik semantik “negara” dan “negeri”
Penggunaan perkataan “negara” atau “negeri” sememangnya
bermasalah. Hal ini kerana kedua-dua perkataan ini boleh merujuk kepada status
politik yang sama atau tidak. Dalam bahasa Inggeris, “negara” dan “negeri”
disebut sebagai “state.” Walau bagaimanapun, “nation” dan “country” juga boleh
merujuk kepada “negara.” Berdasarkan dokumen-dokumen klasik,
kerajaan-kerajaan seperti Srivijaya, Majapahit, China dan Melaka disebut
sebagai “negeri.” Istilah “luar negeri” pula merujuk kepada negara asing atau “luar
negara.” Sebab itu kementerian yang menguruskan hal ehwal dalaman negara
dipanggil Kementerian Dalam Negeri dan bukannya Kementerian Dalam Negara.
Terdapat zaman di mana negara-negara dipanggil “negeri” dan bukannya “negara.”
Penggunaan “negara” menjadi bermasalah kepada bahasa Melayu dan negara
persekutuan sahaja. Hal ini kerana, “negeri” dan “negara” dilihat sebagai dua
perkataan yang berbeza dalam kebanyakkan kes. Bagi negara persekutuan pula,
perbezaan ini adalah signifikan kerana “negeri” merujuk kepada subset kepada “negara.”
Perbahasan mengenai istilah “negeri” dan “negara” bukanlah satu hujah yang
kukuh bagi menjelaskan status politik sesebuah wilayah. Status politik di sini
merujuk kepada merdeka atau tidak; apa yang disebut sebagai “sovereign.”
Mengambil negara Palestin sebagai contoh, ia merupakan
sebuah negara yang mempunyai kedaulatan terhad. Palestin telah mengisytiharkan
kemerdekaan pada tahun 1988 namun boleh dianggap sebagai negara jajahan Israel.
Dalam masa yang sama, Palestin bukanlah salah satu "negeri" Israel. Hal ini
menerangkan status “negeri” atau “negara” tidak menjejaskan status politik
wilayah tersebut. Adakah Palestin sebuah negara? Ya, sudah tentu Palestin
sebuah negara. Ia merupakan sebuah negara yang terjajah. Penjajahan tidak
menjadikan Palestin sebagai negeri. Negara bukanlah satu darjat atau tingkat kerajaan
atau politik yang lebih atas daripada negeri. Cuma dalam sistem persekutuan,
barulah negara merujuk kepada darjat atau tingkat kerajaan atau politik yang
lebih tinggi. Secara praktikal atau undang-undang, hanya sovereign states boleh
menjadi anggota PBB. Ini kerana, PBB hanya membenarkan sovereign states untuk
menjadi ahli. Kedaulatan sesebuah negara adalah berdasarkan pengiktirafan
negara-negara lain. Dalam hal ini, Palestin tidak diiktiraf sebagai negara
berdaulat jadi tidak dapat menjadi ahli PBB. Sebarang wilayah boleh
mengisytiharkan kemerdekaan atau kedaulatan, namun secara praktikal dalam
sistem negara bangsa Westphalia, kemerdekaan dan kedaulatan mestilah dapat
dipertahankan atau dipraktikkan. Sebagai contoh, kerajaan yang berdaulat
mestilah mampu untuk menjalankan kuasa dalam wilayahnya. Kuasa kerajaan
Palestin adalah terhad seperti mana yang ditetapkan Israel. Kerajaan umpamanya
tidak boleh mengutip cukai atau mempunyai pasukan keselamatan kerana
sekatan-sekatan kerajaan Israel. Dalam hal ini, kemerdekaan dan kedaulatan
Palestin yang diisytiharkan hanya pada nama. Pengiktirafan negara-negara luar
terhadap kewujudan Palestin pula merupakan satu praktik formality dan bukannya
memberi kesan terhadap kemerdekaan dan kedaulatan sepenuhnya. Hal ini kerana,
pengiktirafan ini tidak mengubah status Israel sebagai penjajah dan Palestin
sebagai negera terjajah. Walau bagaimanapun, tidak dinafikan pengiktirafan
tersebut mampu memberi tekanan kepada Israel serta negara-negara yang menentang
kedaulatan Palestin supaya mencari jalan menyelesaikan isu terbabit. Mengikut
undang-undang antarabangsa, Palestin kekal menjadi wilayah jajahan atau occupied
territory.
Kembali kepada isu Sabah dan Sarawak, penggunaan istilah “negara”
sebelum menyertai Malaysia merupakan suatu perkara yang tidak dapat dinafikan.
Malah, istilah “negara” masih digunakan selepas itu dalam beberapa hal seperti
penggunaan “Yang di-Pertuan Negara” bagi merujuk kepada ketua negara Sabah.
Merujuk kepada Singapura pula, jawatan perdana menteri masih kekal digunakan
meskipun Singapura menyertai Malaysia. Hal ini menjurus kepada menggunakan
hujah kemerdekaan untuk mengelaskan status “negeri” dan “negara”. Sebagai
contoh, Sabah, Sarawak dan Singapura telah merdeka sebelum menyertai Malaysia.
Walau bagaimanapun, istilah yang lebih tepat adalah mencapai status berkerajaan
sendiri. Singapura telah terlebih dulu berkerajaan sendiri pada 3 Jun 1959.
Sarawak pula pada 22 Julai 1963 manakala Sabah pada 31 Ogos 1963. Berkerajaan
sendiri dalam ketiga-tiga kes ini tidak membawa erti kemerdekaan penuh. Ianya
merupakan satu proses peralihan kuasa daripada kuasa kolonial sebelum
kemerdekaan. Biasanya dalam tempoh ini, kerajaan tempatan diberi kuasa untuk
mentadbir hal-hal dalaman manakala kuasa kolonial kekal berkuasa dalam isu-isu
keselamatan dan hubungan luar. Status “berkerajaan sendiri” bermaksud kerajaan
yang mentadbir adalah dilantik atau dipilih oleh rakyatnya sendiri. Dalam
ketiga-tiga kes, telah wujud proses pilihan raya bagi memilih kerajaan.
Di Sabah, pilihan raya tempatan pertama diadakan dalam
bulan April 1963. Donald Stephens telah dilantik menjadi ketua menteri secara
rasmi pada 31 Ogos apabila Sabah diberikan status berkerajaan sendiri oleh
British. Hujah ini adalah berdasarkan Perjanjian Malaysia yang menyebut
kerajaan British akan melepaskan segala hak ke atas negeri-negeri Borneo dan
Singapura pada 31 Ogos . Di Singapura pula, Perdana Menteri Lee Kuan Yew
bertindak mengiytiharkan kemerdekaan setelah tibanya tarikh ini. Oleh kerana
Singapura sudah mencapai status berkerajaan sendiri pada 1959, pengisytiharan
Lee Kuan Yew pada 31 Ogos membawa maksud penubuhan sebuah negara yang merdeka
penuh. Pada tahun 1959, jawatan Gabenor Singapura telah digantikan dengan Yang
di-Pertuan Negara iaitu jawatan sebagai ketua negara. Dalam tempoh ini
1959-1963, Yang di-Pertuan Negara dilihat sebagai mewakili raja British
manakala tempoh 1963-1965 sebagai mewakili Yang di-Pertuan Agong. Selepas
Singapura keluar daripada Malaysia pada 9 Ogos 1965, ia digantikan dengan
jawatan presiden. Pada tahun 1959, jawatan perdana menteri diwujudkan bagi
menggantikan jawatan ketua menteri. Walaupun perubahan jawatan ini tidak
memberi kesan yang besar kepada tugas, namun ianya memberi petunjuk simbolik
yang jelas mengenai status Singapura pada ketika itu.
Di Sarawak, Stephen Kalong Ningkan dilantik menjadi ketua
menteri pertama pada 22 Julai. Lantikan ini dibuat oleh Sir Alexander Waddell
iaitu Gabenor Sarawak yang ke-4 dan terakhir. Jawatan Gabenor Sarawak telah
digantikan oleh Yang di-Pertuan Negeri Sarawak pada 16 September iaitu tarikh
pembentukan Malaysia. Disebabkan jawatan Yang di-Pertuan Negeri Sarawak hanya
berkuat kuasa pada hari pembentukan Malaysia, Pengisytiharan Malaysia pada 16
September masih menggunakan Gabenor Sarawak. Hal ini berbeza dengan Sabah dan
Singapura kerana jawatan Gabenor telah digantikan lebih awal. Teks
Pengistytiharan Malaysia juga secara jelas dan spesifik menyebut negeri Sabah,
Sarawak dan Singapura tidak lagi menjadi koloni bagi Ratu British dan Ratu
British akan melepaskan segala haknya ke atas ketiga-tiga negeri ini. Oleh itu,
dapat disimpulkan sebelum tarikh 16 September, tindakan ketiga-tiga negeri
iaitu Sabah, Sarawak dan Singapura mengisytiharkan berkerajaan sendiri atau
mencapai kemerdekaan adalah bercanggah dengan Perjanjian Malaysia. Oleh sebab
itu, pengisytiharan kemerdekaan secara bersendirian (tidak bersama dengan
negara-negara lain yang akan menyertai Malaysia) ini dilihat sebagai tindakan
bersendiri (unilateral) tanpa merujuk dahulu kepada kerajaan atau pihak yang
menjajah (British); hal yang sama apabila Palestin mengisytiharkan kemerdekaan.
Secara ringkasnya, sebelum 1963, Sabah, Sarawak dan
Singapura merupakan negara-negara yang dijajah. Ketika menyertai Malaysia, ia
tidak menjejaskan status wilayah ini sebagai negara. Status politik pula berubah
dari terjajah kepada merdeka dan berdaulat. Walau bagaimanapun, mengikut
perspektif persekutuan, ketiga-tiga negara ini merupakan “negeri” di dalam
negara Malaysia. Boleh juga ia menjadi “negara” di dalam negara Malaysia.
Namun, penggunaan “negeri” bagi merujuk kepada subset wilayah “negara” dilihat
lebih mudah dan sesuai. Hal yang serupa ketika negeri-negeri Melayu iaitu
Perak, Selangor, Negeri Sembilan dan Pahang menyertai persekutuan Negeri-negeri
Melayu Bersekutu di mana penyertaan ke dalam persekutuan tidak mengubah status
wilayah sebagai negeri. Istilah “negeri” sudah digunakan untuk sekian lama oleh
negeri-negeri Melayu iaitu ketika mereka merdeka mahupun ketika dinaungi atau
dijajah. “Negeri” di sini merujuk kepada maksud yang sama dengan “negara.” Oleh
itu, ketika Negeri-Negeri Melayu Bersekutu menyertai persekutuan yang lebih
besar seperti Malayan Union dan Persekutuan Tanah Melayu, ianya tidak mengubah
status wilayah negeri-negeri ini sama sekali seperti mana halnya kepada Sabah,
Sarawak dan Singapura. Bagi persekutuan Malayan Union, ia menggabungkan
negeri-negeri di Tanah Melayu dan bukannya menggabungkan "negara" Negeri-negeri
Melayu Bersekutu, "negara" Negeri-negeri Melayu Tidak Bersekutu dan "negara" Negeri-negeri Selat. Negeri-negeri Melayu Bersekutu, Negeri-negeri Melayu Tidak
Bersekutu dan Negeri-negeri Selat merupakan satu kesatuan dan bukannya sebuah
negara. Oleh sebab itu Artikel I Perjanjian Malaysia 1963 menyebut “The
Colonies of North Borneo and Sarawak and the State of Singapore shall be
federated with existing States of the Federation of Malaya…” Ini bermaksud,
Sabah, Sarawak dan Singapura tidak bergabung dengan Persekutuan Tanah Melayu
tetapi bergabung dengan negeri-negeri (States) Persekutuan Tanah Melayu. Dalam
hal ini, kesemua ahli kesatuan iaitu dari Perlis sehinggalah ke Sabah merupakan
“negara” atau “negeri” (negeri-negeri Melayu tidak menggunakan istilah negara)
mempunyai status yang sama menerusi perjanjian ini iaitu sebagai “states.”
Dalam pemahaman umum, “state” merujuk kepada negara seperti mana State of
Israel.
Sebagai kesimpulan, hujah sematik “negara” atau “negeri”
telah menimbulkan kekeliruan dalam menentukan status wilayah atau politik bagi
negeri-negeri di Malaysia. Pemahaman mengenai penggunaan istilah ini mestilah
merujuk kepada penggunaan dari zaman lampau sehingga sekarang. Sebagai contoh,
orang Melayu pada zaman lampau menggunakan “negeri” bagi merujuk wilayah atau
kerajaan yang merdeka. Dalam bahasa Inggeris, “state” boleh merujuk kepada
negara ataupun negeri. Bagi negara persekutuan, istilah “state” akan dikaitkan
dengan “negeri” manakala bagi negara bukan persekutuan, “state” bermaksud “negara.”
Di Malaysia pada hari ini, istilah “negeri” dan “negara” mempunyai maksud yang
jelas berbeza iaitu “negeri” merupakan wilayah subset bagi negara. Kerajaan
negeri bermaksud kerajaan yang lebih bawah yang diberi kuasa oleh kerajaan
pusat bagi mentadbir kewasan lokal yang disebut negeri. Dalam hal ini, semua
negeri-negeri di Malaysia mempunyai status wilayah yang sama iaitu “negeri.”
Pada masa yang sama, negeri-negeri ini merupakan “negara” atau “negeri” yang
bersekutu membentuk sebuah persekutuan. Boleh juga untuk kita katakan negeri-negeri yang ada di dalam Malaysia merupakan negara-negara yang merdeka. Sekian.
No comments:
Post a Comment